Ako sa stravujú naše deti?

Ako sa stravujú naše deti?

My, vychovávateľky máme viac možností sledovať ako, a čo deti  konzumujú, pretože sme s nimi denne v školskej jedálni. Podporujeme aj zdravý životný štýl na škole. Preto sme sa tentoraz zamerali na to, čo deti jedia na desiatu a čo je príčinou ich odmietania  zeleniny v akejkoľvek forme v jedálni.  Počas dvoch týždňov sme nahliadali do desiatových balíčkov detí prvých až štvrtých ročníkov. Tu je totiž základ  stravovacích návykov našich žiakov a študentov v neskoršom veku. Nemusím azda hovoriť o tom, že aj stravovanie ide ruka v ruke s rôznymi civilizačnými chorobami.

Preto, ak berieme  zdravý životný štýl vážne, učme tomu aj naše deti. Napríklad,  neposielajme ich do školy bez desiatej. Ona dodá ich telu potrebnú energiu, vďaka ktorej sú  schopní sústrediť sa. Je veľmi dôležité, čo počas veľkej prestávky konzumujú. Skvelým zdrojom na doplnenie sacharidov je ovocie, prípadne pečivo, cestoviny  s čerstvým zeleninovým šalátom, či mliečne výrobky. Určite by nemali deti dostávať sladkosti, čipsy, rôzne keksíky  a podobné „ umeliny“.

Nesmieme zabudnúť ani na veľmi dôležitý pitný režim. Najlepšia je čistá voda, jemný čaj s trochou citrónu, prípadne ovocný nápoj. Nevhodné sú bublinkové vody, ale aj presladené čaje.

Najlepšie je, milé mamy a otcovia, ak si dieťa zvykne podieľať sa na príprave svojej desiaty. Máte tak príležitosť porozprávať sa, vysvetliť mu, prečo je kvalitná desiata pre neho dôležitá.

Ešte niekoľko tipov na zdravú desiatu:

–          chlieb, či sendvič s tuniakovou , alebo inou pomazánkou,

–          mufiny z ovsených vločiek,

–          špaldové palacinky s tvarohom,

–          cestovinový šalát,

–          ovocný šalát, či jablko a iné ovocie hlavne z domáceho zberu a pod.

Prajeme vám veľa zdaru a tvorivosti pri riešení chutných a zdravých desiatových balíčkov pre vaše deti. Možno sa tak naučia zjesť aj obed, ktorý im tety kuchárky s láskavosťou  a vďaka vašej starostlivosti pripravili. A nezabúdajte, že niekedy obedujú už po štvrtej hodine, teda okolo dvanástej. Vtedy nemusia mať veľkú desiatu. Radšej nech si odložia na olovrant, ktorý majú v ŠKD  okolo 15,00 h.

 

Marta Oršulová, koordinátor zdravej výživy